Veah Kills 2002 "Where Anything Goes"
:: My - główna::
----======---- MORESHET VEAH KILLS ----======----
:: Links ::
:: Chemia - referat ::

JAK SPALANIE PALIW WPŁYWA NA SKŁAD POWIETRZA?


Spalanie paliw, wykorzystywanych do napędzania pojazdów samochodowych powoduje bardzo wysokie zanieczyszczenie środowiska naturalnego, szczególnie w dużych miastach i w pobliżu autostrad.
Smog jest zjawiskiem codziennym w dużych miastach w okresie letnim. (W mieście Meksyk problem ten jest tak duży, że rozważano zastosowanie olbrzymiego wentylatora do oczyszczania powietrza.) W krajach rozwijających się zanieczyszczenie powietrza wywołują spaliny z wysoko zamocowanych rur wydechowych w przestarzałych pojazdach oraz pyt ze spalania węgla. Niektóre państwa podejmują działania ochronne. W krajach rozwiniętych elektrownie zmniejszają ilości emitowanych gazów, w samochodach montuje się katalizatory oczyszczające spaliny. W niektórych dzielnicach zakazuje się komunikacji samochodowej i produkcji przemysłowej; w innych autobusy mogą jeździć wyłącznie na paliwach czystych - na przykład roślinnych. Te rozwiązania są jednak często zbyt drogie dla krajów rozwijających się. Aby rozwiązać problem, trzeba podjąć rozmaite środki - od stosowania czystych paliw do przestrzegania umów międzynarodowych.
Miastom dokucza smog (dym i mgła), który zanieczyszcza powietrze. Jest on spowodowany głównie przez ruch samochodowy, wzmacnia się i utrwala pod wpływem światła słonecznego. Najsławniejszy smog występuje w Los Angeles (Stany Zjednoczone). W lecie warstwa ciepłego powietrza, zalegająca ponad zimnym, zatrzymuje masy zanieczyszczonego powietrza na poziomie gruntu. Sprzyja temu fakt, że miasto jest otoczone górami. Pomarańczowo-brązowy smog niszczy zdrowie ludzkie i rośliny. Również wiele innych miast i okręgów przemysłowych na całym świecie jest atakowanych przez smog. W europejskich krajach OECD pojazdy samochodowe są największym źródłem skażenia środowiska, obciążając go blisko 15 000 związków chemicznych. Środki transportu drogowego odpowiedzialne są za emisję: 63% tlenków azotu, blisko 50% substancji chemicznych pochodzenia organicznego, około 80% tlenku węgla, 10-25% pyłów zawieszonych w powietrzu, 6.5% dwutlenku siarki.
Europejska Agencja ds. Ochrony Środowiska stwierdza, że samochody odpowiadają za 10-25% europejskiej emisji pyłów, ale ich wkład w zanieczyszczenie powietrza w miastach na poziomie gruntu jest znacznie większy co wynika ze zjawiska wtórnego pylenia przez koła samochodów. Dodatkowo pojazdy samochodowe są największym emitorem toksycznych związków chemicznych. Ruch samochodowy odpowiedzialny jest za wysokie stężenie zanieczyszczenia powietrza w miastach i w pobliżu dróg, w dodatku na poziomie ulic, a dokładniej na poziomie oddychania. W miejscach o szczególnie wysokim poziomie ryzyka, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest wyjątkowo wysokie (ruchliwe drogi, podziemne i nadziemne parkingi samochodowe, tunele i okolice stacji benzynowych), poziom zanieczyszczenia powietrza może być od 4 do 40-krotnie wyższy niż średnia dla całych obszarów miejskich. Jednym z miejsc charakteryzujących się szczególnie wysokim poziomem ryzyka jest sam samochód, w którym poziom substancji lotnych pochodzenia organicznego oraz dwutlenku azotu wewnątrz samochodu kilkakrotnie przewyższa ich poziom w otoczeniu. Kolejnym problemem są kwaśne deszcze. Kwaśnym deszczem nazywamy pewną formę zanieczyszczeń, które powstają w wyniku zmieszania związków chemicznych, spalin samochodowych albo dymu z kominów z wodą w powietrzu. Kwaśna mieszanina spada jako deszcz, deszcz ze śniegiem, mgła albo śnieg. Północno-wschodnia część Ameryki Północnej i część Europy najbardziej cierpią z powodu tych zjawisk, ale problem rozprzestrzenia się na cały świat. Wiele jezior skandynawskich jest pozbawionych życia. Ich wody są zbyt kwaśne dla ślimaków, owadów, ptaków, ryb i roślin. Może tam żyć tylko kilka rodzajów mchów, alg i węgorze. Kwaśne deszcze zniszczyły miliony drzew w Ameryce Północnej, w Europie Środkowej, w Skandynawii, w krajach byłego ZSRR, w Wielkiej Brytanii i w innych regionach świata, szkodzą również uprawom roślin jadalnych. Kwaśne deszcze niszczą także kamień, zarówno nowoczesne budynki, jak i znane pomniki, takie jak Sfinks w Egipcie, Tadż Mahal w Indiach czy Katedra św. Pawła w Londynie. Zdrowie ludzkie jest zagrożone przez różne formy zanieczyszczeń powietrza. Kwaśne deszcze mogą być przyczyną chorób serca, płuc, astmy, raka i niedorozwoju umysłowego u dzieci. Zatrute powietrze w niektórych regionach przemysłowych Europy Wschodniej powoduje rozmaite deformacje u tysięcy dzieci, a niejednokrotnie wczesną śmierć. Spaliny z pojazdów i fabryk często pod wpływem silnego światła słonecznego tworzą niebezpieczne związki ozonu i innych substancji chemicznych, które zatruwają powietrze. Największym problemem są kwaśne deszcze w północnej Europie i we wschodniej części Ameryki Północnej. Silne wiatry unoszą w powietrze dwutlenek siarki i dwutlenek azotu, które znajdują się w dymach z kominów elektrowni i innych obiektów przemysłowych. Mieszanina gazów z wodą tworzy w powietrzu rozcieńczony kwas siarkowy i azotowy, które spadają na ziemię pod postacią kwaśnych deszczy, deszczu ze śniegiem i śniegu. Kwaśny deszcz szkodzi drzewom i innym roślinom na ziemi, a także wszelkim formom życia w rzekach, jeziorach i innych wodach.

Spalanie paliw wpływa na:
1. zanieczyszczone powietrze - szkodliwe substancje wydzielane do atmosfery ze spalin mogą prowadzić do:
- alergii, chorób dróg oddechowych, zatruć, 2. kwaśne deszcze – mają zły wpływ na rośliny, zwierzęta i klimat
3. smog (dym i mgła)
4. efekt cieplarniany.
:: by :: Moreszet ::